Vragen over beschermen van de natuur bij aanleg door­fiets­route


Indiendatum: 23 aug. 2024

Schriftelijke vragen

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

  1. Bent u van mening dat voldaan is aan de vraag van de Gemeenteraad om schade te minimaliseren, te zoeken naar optimalisaties en uiterst zorgvuldig te werk te gaan tijdens de aanleg conform de motie 2023-034M “Maximale inzet voor natuur en bomen”?
  2. Is met de uitvoerder uitvoerig overleg geweest om de werkruimte overal minimaal te houden en te zoeken naar optimalisaties zodat zowel kap als bodemschade minimaal blijven? Zo wordt in de Bomen Effect Analyse benoemd dat betonmachines gekozen moeten worden die een werkbreedte hebben gelijk aan fietspadbreedte en de werkruimte naast het beoogde 3,5m brede fietspad minimaal gehouden moet worden. Te denken ook aan kleine graafmachines, handmatig werken, of asfalt in plaats van beton. In hoeverre zijn alle opties zorgvuldig onderzocht?
  3. Zoals in de onderliggende stukken van het plan benoemd: Is er een ecologisch werk-protocol afgesproken en wordt deze gevolgd;
    a. is er een boomdeskundig toezichthouder aangesteld en aanwezig?
    b. waarom wordt afgeweken van het advies om t/m augustus niet te starten ivm broed-activiteiten van vogels?
  4. Is het college ter plekke wezen kijken en het ermee eens dat dit anders had gemoeten en dat dit niet de manier is om zorgvuldig een fietspad aan te leggen in een waardevol bos? Kunt u een onderzoek starten om verdere schade te minimaliseren en welke leerpunten zijn hier uit te halen om herhaling te voorkomen?
  5. Waarom komt er ook nog een extra 5,5m brede aansluitende weg tussen dierenpark en de doorfietsroute; dat terwijl het Dierenpark recent al een extra ontsluitingsweg heeft aangelegd langs de gehele zuidkant van het park (als uitbreiding het bos in). Klopt het dat dit niet in de natuurtoetsen is meegenomen en in hoeverre is dit openlijk als vraag met de gemeenteraad gedeeld? Kunt u, tot dit helder is, deze uitbreiding van de plannen stopzetten?

Toelichting

We constateren deze week (22-08-2024) een enorme schade aan het waardevolle bos tussen het Dierenpark en de spoorlijn Amersfoort-Utrecht, in verband met aanleg en verbreding van de doorfietsroute. Dit bos heeft een belangrijke verbindende functie, is tevens NNN, oude boskern en oude bosgroeiplaats. Het moge duidelijk zijn dat elke aanpassing, en alle werkzaamheden hier enkel kunnen plaatsvinden met zeer hoge mate van zorgvuldigheid en alleen kunnen plaatsvinden als er in alle fasen gezocht is naar een oplossing met de minste impact op de waardevolle omgeving.

De huidig waargenomen schade aan het bos is enorm (zie bijgevoegde foto’s); er over de gehele lengte van het traject een vrije baan door het bos aangelegd met bomenkap en bodemschade tot 10 meter breed. Om dit te voorkomen en te zoeken naar alternatieven is in 2023 de motie 2023-034M (Maximale inzet voor natuur en bomen) van raadslid Van Barneveld aangenomen.

Indiendatum: 23 aug. 2024
Antwoorddatum: 17 sep. 2024

Inleiding door het college

Omdat we willen dat onze inwoners en bezoekers zich meer lopend of per fiets verplaatsen, investeren we extra in veilige en fijnmazige fietsnetwerken in Amersfoort maar ook in de verbindingen tussen Amersfoort en andere gemeenten. De provincie Utrecht realiseert een netwerk van doorfietsroutes waarvan de route Amersfoort-Utrecht er een is. Omdat een deel van de route op Amersfoorts grondgebied loopt, hebben wij een samenwerkingsovereenkomst getekend met de provincie waarmee het tracé en voorlopig ontwerp werden vastgesteld. Ook Soest, Zeist, De Bilt en Utrecht tekenden op 27 mei 2020 deze overeenkomst met de provincie. De provincie neemt de uitvoering ter hand. Uw raad heeft een verklaring van geen bedenkingen afgegeven en daarbij de motie “Maximale inzet voor natuur en bomen” aangenomen op 9 mei 2023. Op 10 oktober 2023 is, na inspraak, een definitieve verklaring van geen bedenkingen afgegeven.

Het tracé van deze route, lopend door NNN gebied, is zorgvuldig gekozen. Voor de natuur was dit, alles afwegende, de variant die het minste schade aandeed. Overigens wordt het oude fietspad verwijderd en teruggegeven aan de natuur. De provincie en ons college beseffen zich dat dezelfde zorgvuldigheid bij de uitvoering noodzakelijk is.

Vragen & antwoorden van het college:

  1. Bent u van mening dat voldaan is aan de vraag van de Gemeenteraad om schade te minimaliseren, te zoeken naar optimalisaties en uiterst zorgvuldig te werk te gaan tijdens de aanleg conform de motie 2023-034M “Maximale inzet voor natuur en bomen”?

    Ja, in de ontwerpfase is tijdens het maken van het schetsontwerp de wenselijke breedte van de doorfietsroutes versmald van 4,50 naar 4.00 meter. Om bomen te sparen is deze in het voorlopig ontwerp versmald naar 3.50 meter. Vervolgens is het tracé buiten uitgezet, om te optimaliseren en om zoveel mogelijk bomen te behouden. Tevens is een tracé bepaald waarbij grote waardevolle bomen zoveel mogelijk gespaard blijven. Dit is allemaal in goed overleg gegaan met de eigenaar van de grond, Dierenpark Amersfoort. Daarnaast is tijdens de uitvoering/het kappen van de bomen, één van de bomen die vergund was om te kappen, behouden.
  2. Is met de uitvoerder uitvoerig overleg geweest om de werkruimte overal minimaal te houden en te zoeken naar optimalisaties zodat zowel kap als bodemschade minimaal blijven? Zo wordt in de Bomen effect Analyse benoemd dat beton-machines gekozen moeten worden die een werkbreedte hebben gelijk aan fietspad-breedte en de werkruimte naast het beoogde 3,5m brede fietspad minimaal gehouden moet worden. Te denken ook aan kleine graafmachines, handmatig werken, of asfalt in plaats van beton. In hoeverre zijn alle opties zorgvuldig onderzocht?

    Ja, met de uitvoerende partij, KWS infra, is uitvoerig overleg geweest om tot een optimale uitvoering te komen. KWS heeft een boombeschermingsplan laten opstellen, door een extern adviesbureau voor bomen en werkt volgens het protocol “werken rond bomen”. De voorgestelde optie asfalt heeft meer impact dan beton, omdat er sprake is van een grotere laagdikte (i.v.m. fundering). Daarnaast is er sprake van mindere kwaliteit en extra kosten tijdens de levensduur/ het gebruik door o.a. wortelopdruk (beheer en onderhoud, vervanging). Hier is in de ontwerpfase al een zorgvuldige keuze gemaakt voor beton, rekening houdend met het aspect natuur.
  3. Zoals in de onderliggende stukken van het plan benoemd: Is er een ecologisch werk-protocol afgesproken en wordt deze gevolgd;
    a. is er een boomdeskundig toezichthouder aangesteld en aanwezig?


    Vooraf is een boom effect analyse (BEA) opgesteld, door een boomdeskundig adviesbureau. De kap van de bomen heeft plaatsgevonden volgens het voorgeschreven advies.

    b. waarom wordt afgeweken van het advies om t/m augustus niet te starten i.v.m. broed-activiteiten van vogels?

    Het broedseizoen, wat voor de meeste vogelsoorten tot half juli loopt, kan per jaar iets variëren. Belangrijk is dus om een waarneming te doen. Dat is gebeurd: voor de start van de kap is het werkgebied vrijgegeven door een ecoloog. Voor de kap hebben beschermende maatregelen plaatsgevonden, die de negatieve effecten van de ingrepen beperken. Zo zijn er reptielenschermen geplaatst en zijn wekelijks reptielen (zoals de hazelworm) afgevangen, indien aangetroffen, om elders weer uit te zetten. Dit alles is volgens de vergunning.
  4. Is het college ter plekke wezen kijken en het ermee eens dat dit anders had gemoeten en dat dit niet de manier is om zorgvuldig een fietspad aan te leggen in een waardevol bos?

    Ja, het college is ter plekke gaan kijken. Ook is er contact geweest met de aannemer die de bomenkap heeft uitgevoerd. Er is ons verzekerd dat de bomen conform vergunning zijn gekapt. De aanname die wordt gedaan, namelijk dat er 10 meter breed is gekapt, is dan ook niet correct. Ten behoeve van de fundering is aan weerszijden van het 3,5 meter brede fietspad extra ruimte nodig. Immers een boom kan niet direct aan het fietspad staan i.v.m. veiligheid van de fietser en wortelopdruk. Op de plek waar de wadi ligt, waar het oude fietspad lag of waar open ruimtes in het bos zijn is de breedte ruimer. Nogmaals, er is niet meer gekapt dan vergund.

    Kunt u een onderzoek starten om verdere schade te minimaliseren? en welke leerpunten zijn hier uit te halen om herhaling te voorkomen?

    Nee, we gaan geen onderzoek starten omdat we van mening zijn dat er conform vergunning is gehandeld.
  5. Waarom komt er ook nog een extra 5,5m brede aansluitende weg tussen dierenpark en de doorfietsroute; en dat terwijl het Dierenpark recent al een extra ontsluitingsweg heeft aangelegd langs de gehele zuid-kant van het park (als uitbreiding het bos in). Klopt het dat dit niet in de natuurtoetsen is meegenomen en in hoeverre is dit openlijk als vraag met de gemeenteraad gedeeld? Kunt u tot dit helder is, deze uitbreiding van de plannen stopzetten?

    Tijdens de aanleg van het fietspad wordt geen extra ontsluitingsweg aangebracht, de huidige aansluiting wordt verplaatst. Door het verplaatsen van de inrit/aansluiting worden er minder bomen gekapt, omdat de toegangsweg op het fietspad naar het Dierenpark korter wordt. De ontsluiting is ook een calamiteitenontsluiting.

Wij staan voor:

Interessant voor jou

Uitvoering motie ‘Voorkom onnodig extra lijden van dieren’

Lees verder

Vragen over ernstige overlast Meridiaan

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer