Voor groene en dier­vrien­de­lijke energie


amen­dement

29 mei 2024

Raadsvoorstel: Uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt

De raad van de gemeente Amersfoort

Constaterende dat:

  • Om de opwarming van de aarde te beperken een snelle overstap noodzakelijk is van het gebruik van fossiele brandstoffen naar groene, hernieuwbare energie;
  • Windturbines hernieuwbare energie opwekken maar ook kunnen leiden tot sterfte onder vogels en vleermuizen;
  • Er effectieve maatregelen mogelijk zijn om vogels en vleermuizen te beschermen;
  • De wethouder heeft aangegeven dat het uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt tevens beschouwd mag worden als kaderstellende notitie voor dit plan;

Overwegende dat:

  • Maatregelen om de klimaatcrisis aan te pakken niet moeten leiden tot een verergering van de natuurcrisis;
  • Natuurgebied ‘De Melksteeg’ in ontwikkeling is en er ecologisch onderzoek is gedaan, maar we nog niet weten hoe de vogel- en vleermuispopulatie zich de komende jaren gaat ontwikkelen;
  • Monitoring en evaluatie van de mitigerende maatregelen daarom van groot belang zijn en niet vrijblijvend mogen zijn;
  • Volgens het uitwerkingsvoorstel de omgevingsadviesraad aanvullende voorwaarden mag voorstellen over ecologie, maar de bescherming van vogels en vleermuizen zo belangrijk is dat we aanvullende uitgangspunten als kaders willen vastleggen in het uitwerkingsvoorstel;

besluit:

1. Het beslispunt 1 van het ontwerpbesluit Uitwerkingsvoorstel Wind op Isselt aan te vullen met de volgende uitgangspunten

d. ........Voor vleermuizen wordt een state-of-the-art1 algoritme met stilstandvoorziening toegepast dat deze dieren maximaal beschermt, waarbij de sterfte het jaarlijks voorzien aantal slachtoffers uit de Wnb-ontheffingsaanvraag² niet mag overschrijden, tenzij het jaarlijks voorzien aantal slachtoffers het 1%-criterium van het Ornis Comité overschrijdt; in dat geval moet de sterfte lager zijn dan het 1%-criterium3.

e. ........Voor (roof-, bos- en trek)vogels wordt een state-of-the-art stilstandvoorziening toegepast (bijvoorbeeld met behulp van radar- en/of cameradetectie en/of een vogeltrekvoorspellingsmodel) die deze dieren maximaal beschermt, waarbij de sterfte het jaarlijks voorzien aantal slachtoffers uit de Wnb-ontheffingsaanvraag niet mag overschrijden, tenzij het jaarlijks voorzien aantal slachtoffers het 1%-criterium van het Ornis Comité overschrijdt; in dat geval moet de sterfte lager zijn dan het 1%-criterium4. De stilstandvoorziening kan bovendien communiceren met andere stilstandvoorzieningen in de omgeving (bijvoorbeeld met een provinciaal vogeldetectienetwerk).

f. ........Samen met bevoegd gezag en/of andere betrokkenen worden afspraken gemaakt waarbij de monitoring en evaluatie van het aantal slachtoffers onder vogels en vleermuizen en van de effectiviteit van de mitigerende maatregelen verplicht wordt gesteld, tijdens jaarrond ecologisch veldonderzoek met behulp van meerdere onderzoeksmethoden (bijvoorbeeld camera’s, ultrasone en visuele waarnemingen, gecombineerd met het zoeken naar mogelijke aanvaringsslachtoffers), 1 jaar, 2 jaar, 3 jaar en daarna elke vijf jaar na de aanleg van de windturbines. Niet voldoen aan de voorwaarden van de Wnb-Ontheffingsaanvraag leidt tot verplichte aanvullende mitigerende maatregelen.

g. ........Het resultaat van de monitoring wordt gemeld bij provincie en gemeente en de onderzoeksdata worden openbaar gemaakt om zo bij te dragen aan de kennis over de effecten van mitigerende maatregelen bij windturbines op vogels en vleermuizen. De eigenaar en/of exploitant van de windturbines stelt data ter beschikking over het aantal uren stilstand ten behoeve van de maatregelen voor de ecologie.

h. ........De uitgangspunten voor de ecologie (punten d t/m g) worden, waar mogelijk, juridisch verankerd (bijvoorbeeld in het omgevingsplan, via vergunningverlening of ander omgevingsbesluit, als onderdeel van het traject van de Omgevingsadviesraad (OAR) of in een private overeenkomst), zodanig dat de (toekomstige) eigenaar en/of exploitant juridisch gehouden is om aan de gestelde voorwaarden te voldoen.

2. Beslispunt 1c van het ontwerpbesluit als volgt te wijzigen:

c. ........De omgevingsadviesraad adviseert over de onderwerpen die zijn opgenomen in het uitwerkingsvoorstel, waaronder gezondheid en ecologie, en mag hier bovenwettelijke voorwaarden aan stellen, mits deze geen afbreuk doen aan de ambities beschreven in de door de raad gestelde kaders in beslispunt 1 d t/m h van dit raadsbesluit.

      1. Met state-of-the-art wordt bedoeld: op het hoogste niveau van de huidige ontwikkeling, kwaliteitseisen en technologieën.

      2. Waardenburg Ecology (2023) Effecten van windturbines De Isselt op vogels en vleermuizen; Onderbouwing Wnb ontheffingsaanvraag

      3. Het 1%-criterium van het Ornis Comité: minder dan 1% van de totale jaarlijkse sterfte van de betrokken populatie (gemiddelde waarde).

      4 Het 1%-criterium van het Ornis Comité: minder dan 1% van de totale jaarlijkse sterfte van de betrokken populatie (gemiddelde waarde).


      Status

      Aangenomen

      Voor

      Amersfoort voor Vrijheid, Amersfoort2014, Beter Amersfoort, CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren, PvdA

      Tegen

      BPA, SP, VVD

      Lees onze andere moties

      Veilig fietsen in westelijke natuur

      Lees verder

      Bescherming van trekvogels in onze provincie

      Lees verder

      Help mee aan een betere wereld

          Word lid Doneer